گلوکاگون استنشاقی به سرعت هیپوگلایسمی را درمان می کند

23اکتبر 2018- گلوکاگون استنشاقی در مقایسه با گلوکاگون تزریقی که در حال حاضر در دسترس است، موفقیت مشابهی را در درمان سریع هیپوگلیسمی در دیابت نوع 1 نشان داد.
یافته های این تحقیق در چهارم اکتبر در نشست سالانه ی انجمن مطالعات اروپایی دیابت (EASD) ارائه شد.
کیت فعلی گلوکاگون تزریقی در درمان هیپوگلایسمی موثر است، اما برای تزریق در عضله نیاز به آماده سازی و آموزش دارد. در نتیجه تزریق گلوکاگون برای خانواده یا دوستان یک فرد مبتلا به دیابت نوع 1 در یک وضعیت اضطراری، گاهی بسیار دشوار است، اما گلوکاگون استنشاقی آماده ی مصرف یک روش بسیار ساده تر برای درمان هیپوگلایسمی را در اختیار این افراد می گذارد.
در این مطالعه که با مشارکت افراد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1 انجام گردید، محققان به دقت با تزریق انسولین، هیپوگلایسمی را در این بیماران القا کردند.سپس برای درمان هیپوگلایسمی این افراد از گلوکاگون تزریقی یا استنشاقی استفاده نمودند.در این تحقیق 70بزرگسال شرکت داشتند و هر یک از آنها در روزهای جداگانه تحت درمان با هر یک از این دو روش قرار گرفتند. موفقیت درمان ها بر اساس افزايش قند خون در مدت 30 دقيقه ارزیابی شد.
هر دو روش درمان، موفقیت 100 درصدی را در افزایش قند خون در مدت 30 دقیقه به دست آوردند. در97 درصد از درمان ها، قند خون بیمار در طی 15 دقیقه افزایش یافت.
زمان مورد نیاز برای موفقیت درمان، برای گلوکاگون تزریقی نسبت به گلوکاگون استنشاقی اندکی کمتر بود، اما هر دو درمان به خوبی انجام شد. زمان لازم برای موفقیت درمان با گلوکاگون تزریقی 9.8 دقیقه و برای گلوکاگون استنشاقی برابر با 11.4 دقیقه بود.
عوارض جانبی به طور خاص برای گلوکاگون استنشاقی یا nasal glucagon شامل آبریزش چشم، خارش بینی، گرفتگی بینی، آبریزش بینی و عطسه بود. با این حال، این عوارض برای یک درمان اضطراری قابل قبول است.هر دو درمان با گلوکاگون تزریقی و استنشاقی دارای میزان مشابه ای از حالت تهوع، استفراغ و سردرد بودند.
دکتر Leona Plum-Moerschel، از شرکت آلمانیProfil Mainz ، که این آزمایشات بالینی را طراحی و اجرا نموده است، اعلام کرد: من فکر می کنم همه ما می توانیم موافقت کنیم که مشخصات ایمنی گلوکاگون استنشاقی برای درمان اضطراری هیپوگلایسمی، بسیار قابل قبول است. من شخصا به دلیل سادگی استفاده از آن انتظار دارم گلوکاگون استنشاقی مورد استقبال بیشتری قرار گیرد، چرا که می تواند کمک سریعی در یک وضعیت نجات اضطراری ارائه دهد.
تولید کننده ی گلوکاگون استنشاقی، شرکت Eli Lilly، این دارو را برای اخذ مجوز به نهادهای نظارتی ایالات متحده و اتحادیه اروپا معرفی کرده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/oct/nasal-glucagon-performs-quickly-in-treating-hypoglycemia-in-latest-trial-95757024.html